HOAX: Gratis winkelen bij Action
13 oktober 2017 Clémence Overeem
Redacteur Nieuwscheckers.

Win-actie op Facebook: vijf minuten gratis winkelen bij Action. En je lijkt al snel in de prijzen te vallen, zolang je je persoonlijke gegevens overdraagt tenminste. Maar hoewel logo en naam van de discountwinkel duidelijk op de site staan, gaat het hier niet om een initiatief van Action.

Bewering

Met een speciale actie maak je kans op gratis winkelen bij Action.

oordeel: onwaar

Bron van de bewering

Websites die van Action zelf lijken, bieden een actie aan waarmee je gratis zou kunnen winkelen. Via Facebook en E-mails circuleert de pagina van ‘online-winnaar.nl’. Daar kunnen bezoekers draaien aan een virtueel rad om kans te maken op vijf minuten gratis shoppen in de discountwinkel.

Via andere kanalen komen bezoekers op dezelfde website terecht. Een korte enquête van de site ‘win.deals.nu’ wordt op Facebook verspreid en vraagt aan de bezoeker of hij/zij interesse heeft in de actie. Door op ‘Ja’ te klikken belandt de bezoeker op de eerdergenoemde URL met het virtuele rad.

bron: Sites met ‘winacties’

Nadat de bezoeker twee keer aan het rad draait, komt de wijzer altijd op ‘5 minuten’ (gratis winkelen) te staan. Vervolgens moet de bezoeker persoonlijke gegevens afstaan om deel te kunnen nemen.

De disclaimer onderaan de pagina maakt het onduidelijk wie de initiatiefnemer is van de actie: “Genoemde merken zijn noch de organisator noch de sponsor van deze actie.”

Waarom klopt dit niet?

Action heeft al langer problemen met phishing- en spamacties die worden verspreid onder haar naam. Een pagina op de website van Action is zelfs volledig gewijd aan dit probleem. Hierop valt te lezen:

De slachtoffers ontvangen een e-mail met een link die het slachtoffer naar een valse website lokt. Deze site lijkt van Action te zijn en heeft als doel om persoonlijke informatie, zoals je wachtwoord, e-mailadres, telefoonnummer of woonadres te achterhalen en te misbruiken.

Fraudehelpdesk

De Fraudehelpdesk waarschuwt voor fraude en oplichting. De nepactie van ‘Action’ is ook hier terug te vinden op de site. Uit de melding blijkt dat de actie ook verspreid wordt via E-mails.

Tjerk Notten, werkzaam bij de communicatieafdeling van de helpdesk: ‘Het gaat hier om een valse E-mail. We zien de afgelopen twee jaar een toename van dergelijke winacties in Nederland.’ Met dit soort nepacties wordt de indruk gewekt dat de bezoeker deelneemt aan een initiatief van een bekend bedrijf, waardoor mensen de sites vertrouwen en hun gegevens afstaan. ‘Het is niet geheel duidelijk wat er met de persoonlijke gegevens gebeurt. Deze worden vaak doorgestuurd aan derden. Zo raken burgers de controle kwijt over hun gegevens,’ waarschuwt Notten.

ConsuWijzer

De website met de actie pretendeert dus een initiatief van Action te zijn. Wij informeerden naar deze werkwijze bij de ConsuWijzer,  een consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt. Het loket adviseert consumenten en probeert er zo voor te zorgen dat bedrijven eerlijk zaken doen. Op de nepactie van Action reageren zij: ‘Als deze site zich voordoet als Action is dat niet toegestaan: óók niet als zij in hun gebruikersvoorwaarden afstand doen van “genoemde merken”. Dat is een oneerlijke handelspraktijk omdat de consument wordt misleid.’

Als wij verder kijken naar de voorwaarden op de site van de actie zien we dat de organisator ‘WDNPT’ is. Dit bedrijf zegt niet gevestigd te zijn in Nederland maar in de Seychellen: een belastingparadijs in de Indische Oceaan.

Door deel te nemen aan de actie geeft de bezoeker ‘toestemming aan de sponsoren om per e-mail of telefonisch te kunnen informeren over interessante aanbiedingen.’ Deze sponsoren blijken talloze organisaties te zijn die jouw gegevens – en toestemming – ontvangen om je te bestoken met reclame.

WDNPT is ook in Duitsland bekend als bedrijf achter misleidende win-acties voor MediaMarkt.

Vijf minuten gratis winkelen klinkt als muziek in de oren. Maar meedoen aan deze actie en je gegevens afstaan lijkt geen verstandige zet te zijn. Zo luidt ook de conclusie van Tjerk Notten van de Fraudehelpdesk: ‘Mensen lopen het risico bedolven te raken onder ongewenste reclame. De kans dat iemand ooit een prijs van de winactie ziet achten wij zeer klein.’