Chocolademelk na sporten niet superieur aan andere hersteldranken
7 juni 2019 |
Lianne Deunhouwer
Foto Cyclonebill (CC BY-SA 2.0)

Na het sporten lekker een glas chocolademelk drinken om te herstellen: volgens verschillende nieuws- en lifestylesites is het een wondermiddel. In werkelijkheid is het niet beter dan andere hersteldranken.

Bewering: Na het sporten kan je het beste een glas chocolademelk drinken om te herstellen.

Oordeel: deels onwaar

Bron van de bewering

In 2018 en begin dit jaar meldden verschillende websites, waaronder het AD, Grazia, Margriet en 24 Kitchen, dat je na een stevige workout het beste een glas chocolademelk kan drinken. Het zou goed zijn voor het herstel na het sporten en beter werken dan andere energiedrankjes. Een ‘win-winsituatie’ volgens de berichten: we kunnen genieten van een glas chocolademelk en alsnog gezond en ‘lekker bezig’ blijven.

Wat klopt er niet, en wat wel

Het betreffende onderzoek uit het European Journal of Clinical Nutrition – een review van eerdere studies – laat zien dat chocolademelk inderdaad bijdraagt aan het herstel na een stevige workout. Het heeft echter geen significant ander effect dan andere sportdranken, zoals een eiwitshake. Het afgelopen decennium zijn er meerdere wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar chocolademelk als hersteldrank, waarin de meeste conclusies eigenlijk op hetzelfde neerkomen: chocolademelk kan prima als alternatief voor andere sportdranken dienen. Maar dat wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk beter is.

Wim Saris, hoogleraar humane voeding aan de Universiteit van Maastricht, heeft meer dan eens onderzoek gedaan naar sportvoeding tijdens en na inspanning. Hij beaamt dat chocolademelk het herstel kan bevorderen: “Na inspanning is het van belang om zo snel mogelijk de koolhydraatvoorraden in de spieren aan te vullen. Dat gaat het beste met vloeibare koolhydraten in de vorm van suikers en zetmelen. Wat wij hebben aangetoond is dat toevoeging van wat eiwit aan deze koolhydraatrijke hersteldranken dat proces versnelt. Dat komt doordat de eiwitten het insulinegehalte verhogen, waardoor de spiercel de glucose nog sneller zal opnemen. Kortom, chocolademelk is een redelijk goede hersteldrank na inspanning.”

Luc van Loon, eveneens hoogleraar aan de Universiteit van Maastricht, is gespecialiseerd in voeding en beweging. Ook hij bevestigt dat chocolademelk kan bijdragen aan het herstel na het sporten, maar dat het geen wondermiddel is: “Chocolademelk bevat koolhydraten en eiwitten. Beiden spelen een rol bij het herstel na fysieke inspanning, dus in die zin kan het drinken van chocolademelk na fysieke inspanning bijdragen aan het herstel. Maar dat kan ook met andere (sport)dranken en gewone voeding.”

Kan een glas chocolademelk überhaupt gezond zijn? Volgens Van Loon is dat moeilijk te bepalen. “Je kunt niet zomaar zeggen of iets gezond of ongezond is. Ik denk niet dat je kunt zeggen dat een glas chocolademelk gezond of ongezond is. Dat ligt helemaal aan de setting waarin het gebruikt wordt.” Volgens Saris bevat de drank goede en minder goede bestanddelen: “Chocolademelk bevat circa 12 procent koolhydraten en dat bevordert het herstel. Afhankelijk van volle of halfvolle melk bevat de drank 1,6 tot 3,8% vet. Vet vertraagt de maagontlediging en dat is minder goed voor je, maar de hoeveelheid ervan is beperkt.”

Conclusie

Chocolademelk kan worden beschouwd als een volwaardige hersteldrank na het sporten. Wel benadrukken de verschillende onderzoekers dat de drank een alternatief is, maar niet per se superieur is aan andere voeding of sportdranken.

Bronnen
Amiri, M., Ghiasvand, R., Kaviani, M., Forbes, S. C., & Salehi-Abargouei, A. (2018). Chocolate milk for recovery from exercise: a systematic review and meta-analysis of controlled clinical trials. European journal of clinical nutrition, 1.

Pritchett, K., Bishop, P., Pritchett, R., Green, M., & Katica, C. (2009). Acute effects of chocolate milk and a commercial recovery beverage on postexercise recovery indices and endurance cycling performance. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism34(6), 1017-1022.

Karp, J. R., Johnston, J. D., Tecklenburg, S., Mickleborough, T. D., Fly, A. D., & Stager, J. M. (2006). Chocolate milk as a post-exercise recovery aid. International journal of sport nutrition and exercise metabolism16(1), 78-91.


Pritchett, K.L., Pritchett, R.C., Green, J.M., Katica, C., Combs, B., Eldridge. M, Bishop, P. (2011). Comparisons of post-exercise chocolate milk and a commercial recovery beverage following cycling training on recovery and performance. Journal of Exercise Physiology online14(6), 29-39.

Foto Cyclonebill (Wikimedia Commons, CC BY-SA 2.0)

7 juni 2019 |
Lianne Deunhouwer