“Bijna vier jaar nadat het dieselgate-schandaal losbarstte, rijden naar schattingen nog steeds ruim 40 miljoen dieselauto’s rond die niet aan de normen voldoen”, stelt Europarlementariër Bas Eickhout in een nieuwsbericht op de website van GroenLinks. Klopt het dat er nog steeds zoveel ‘slechte’ dieselauto’s rondrijden?

Let op: Deze factcheck is uitgevoerd op basis van de beschikbare informatie op de datum van publicatie. Lees hier over onze werkwijze.

Bewering: Er rijden 40 miljoen dieselauto’s rond in Europa die niet aan de normen voldoen.

Oordeel: Waar

Bron van de bewering

Op 28 maart verscheen op de website van GroenLinks een nieuwsbericht met de titel: ‘Dieselgate: 40 miljoen foute dieselauto’s op de weg’. In het bericht zegt Europarlementariër Bas Eickhout dat vier jaar nadat het dieselgate-schandaal losbarstte, er nog steeds 40 miljoen dieselauto’s rondrijden in Europa die niet aan de normen voldoen.

Het Europees Parlement heeft diezelfde dag ingestemd met nieuwe maatregelen die autofabrikanten verplicht om de CO2-uitstoot te verminderen. Zo moeten personenauto’s die in 2030 uit de fabriek komen, 37,5 procent minder koolstofdioxide uitstoten dan in 2020. Voor bestelbussen geldt een reductie van 31 procent.

Het dieselgate-schandaal in het kort

In september 2015 werd bekend dat de dieselmotoren van het Volkswagen-concern (waartoe ook Audi, Skoda, Porsche en Seat behoren) niet aan de milieueisen voldoen. Met software – die later ‘sjoemelsoftware’ ging heten – leek de uitstoot minder schadelijk tijdens een controle in de garage, dan tijdens het rijden op de weg. De emissiefraude is dieselgate gaan heten vanwege alle ophef in de media en politiek.

Waarom klopt dit?

De woordvoerder van Eickhout laat weten dat de cijfers afkomstig zijn uit
een rapport van de European Federation of Transport & Environment, een koepelorganisatie van diverse NGO’s op het gebied van transport en milieu. Meerdere deskundigen laten ons per e-mail weten Transport & Environment te beschouwen als betrouwbare organisatie. In het onderzoeksrapport, gepubliceerd in september 2018, staat het volgende:

While the car industry claims that the problem of air pollution caused by dirty vehicles is solved thanks to the implementation of new laboratory and on-road tests, the largest legacy of the Dieselgate scandal remains untackled. The number of dirty diesel vehicles on EU roads continue to rise, standing at 43 million cars and vans when the 2017 sales are included, up from 29 million two years ago, a 48% increase.

Met ‘dirty diesels’ worden in het onderzoek auto’s en bestelbussen bedoeld die veel meer NOx (stikstofoxide) uitstoten dan toegestaan is: minimaal twee keer de toegestane hoeveelheid bij de NEDC-test (laboratoriumtest) en mimimaal drie keer de hoeveelheid bij de RDE-test (test op de openbare weg).

Volgens Transport & Environment slagen veel nieuwe dieselvoertuigen wel voor de test op de openbare weg, maar blijken ze uiteindelijk veel meer uit te stoten dan eigenlijk toegestaan is. Dat laatste kan gebeuren als de auto op hoge snelheid of door bergachtige gebieden rijdt.

40 miljoen of 43 miljoen?

De uitspraak van Eickhout en het rapport dat wij doorgestuurd krijgen van zijn woordvoerder, bevatten twee verschillende getallen: 40 miljoen en 43 miljoen. Die 40 miljoen lijkt gebaseerd op een ander rapport van dezelfde organisatie, uit maart 2018. Daar zijn low-emissiezones van elf Europese steden met elkaar vergeleken. Uit die analyse bleek dat er 40 miljoen vieze dieselauto’s en diesel bestelbussen in Europa rondrijden.

Conclusie

De uitspraak van GroenLinks-Europarlementariër Eickhout dat vier jaar na het dieselgate-schandaal nog steeds ruim 40 miljoen dieselauto’s rondrijden die niet aan de normen voldoen, is gebaseerd op een actueel rapport van de European Federation of Transport & Environment. In dat rapport wordt het aantal van 43 miljoen genoemd. In een rapport van een aantal maanden eerder, van dezelfde organisatie, komt 40 miljoen naar voren. Wij beschouwen de claim dan ook als waar. Wel met de toevoeging dat het niet alleen om auto’s gaat, maar ook om bestelbussen die op diesel rijden.

fiorellaopromolla

Fiorella Opromolla

Redacteur van Nieuwscheckers 2018-2019.
Profiel-pagina