Bron: EU2016SK en Heinrich Böll Stiftung, Flickr (CC0 en CC BY-SA 2.0), bewerkt door Nieuwscheckers
HOAX: Kurz verbant stichting van Soros uit Oostenrijk
27 oktober 2017 Clémence Overeem
Redacteur Nieuwscheckers.

De aanstaande Oostenrijkse leider Sebastian Kurz heeft de Open Society Foundation van George Soros verbannen uit zijn land, aldus de 'pro-westerse' website van E.J. Bron. De stichting zou de democratie in Oostenrijk ondermijnen. Het bericht blijkt echter een Nederlandse vertaling te zijn van een volledig verzonnen verhaal op een Amerikaanse nepnieuwssite.

Bewering

Sebastian Kurz heeft de Open Society Foundation van George Soros verbannen uit Oostenrijk.

oordeel: onwaar

Bron van de bewering

The Open Society Foundations is een organisatie van miljardair George Soros, die naar eigen zeggen de democratische waarden in de wereld poogt te waarborgen.  ‘The Open Society Foundations’  – aldus de website van de stichting – ‘work to build vibrant and tolerant societies whose governments are accountable and open to the participation of all people’.

Ondanks deze filantropische idealen heerst er in bepaalde kringen veel wantrouwen over de stichting. Sebastian Kurz (31), wiens ÖVP op 15 oktober 2017 de Oostenrijkse parlementsverkiezingen won, heeft volgens E.J. Bron over Soros gezegd:

“Hij is een enorme vampier die zijn klauwen rond het gelaat van de mensheid heeft geslagen, meedogenloos zijn bloedende trechter in alles wat naar geld ruikt ramt, dit geld gebruikt om politici, journalisten en de publieke sector om te kopen, en probeert de wereld te vormen naar zijn wil.”

Omdat Soros de ‘democratie ondermijnt’, wilt Kurz volgens E.J. Bron de stichting uit Oostenrijk verbannen.

Waarom klopt dit niet?

Even zoeken via Google maakt al snel duidelijk waar het nieuws vandaan komt. Twee dagen voordat E.J. Bron het publiceerde, plaatste het Amerikaanse YourNewsWire een identiek verhaal. Deze is reeds gefactcheckt door het gerenommeerde Politifact, en door MediaMatters en LeadStories.

Uit deze factchecks blijkt dat de Open Society Foundation niet uit Oostenrijk verbannen kan worden, omdat zij geen enkel kantoor in het land heeft. Verder zijn er geen uitspraken van Kurz bekend waarin de stichting überhaupt genoemd wordt – laat staan verbannen.

Het beruchte YourNewsWire staat al jaren bekend als een website die actief nepnieuws produceert. De site komt bij de factcheckers van Snopes maar liefst 24 keer voor.

Het verhaal op E.J. Bron is vrijwel een exacte kopie van YourNewsWire. Daarom is deze Nederlandstalige versie van het bericht net zo onjuist.