‘Lexa, als het om daten gaat.’ Lexa gebruikt die slogan niet zomaar. ‘1 op de 5 relaties start via online dating’, kopt De Telegraaf op 17 september en ook Nu.nl brengt het enthousiast: 21 procent van de relaties in Nederland start vanuit de luie stoel met de laptop op schoot. Dat blijkt uit onderzoek door Maurice de Hond in opdracht van Lexa.nl. Lexa maakt daar graag reclame mee, maar wil de cijfers niet laten controleren: Nieuwscheckers kreeg geen inzage in de vragen en antwoorden.

Let op: Deze factcheck is uitgevoerd op basis van de beschikbare informatie op de datum van publicatie. Lees hier over onze werkwijze.

Het is niet de eerste keer dat Lexa naar buiten komt met twijfelachtige cijfers over online dating. Zo onderzochten de factcheckers van Nrc.next in hoeverre de bewering van Lexa klopt dat Nederland 2,3 miljoen singles zou tellen. Zij beoordeelden deze bewering als onwaar. In een ander bericht wordt Lexa ervan beschuldigd te sjoemelen met cijfers en zich succesvoller voor te doen dan het bedrijf eigenlijk is.

Nog meer twijfels

Ook bij het bericht uit De Telegraaf is het de vraag of de feiten kloppen. Nieuwscheckers vroeg het onderzoeksrapport op bij Lexa.nl, maar kreeg van de woordvoerster te horen dat Lexa dit niet naar buiten wil brengen. Mag dat wel? Hoewel Lexa en Maurice de Hond niet aangesloten zijn bij de brancheorganisatie MOA (Markt Onderzoek Associatie), vroeg Newscheckers MOA-ombudsman Lex Olivier om een reactie. “Lexa conformeert zich niet aan de aanbevelingen van de MOA over het publiceren van een onderzoek”, aldus Olivier. Volgens de MOA zijn bedrijven verplicht om bij het uitsturen van een persbericht een onderzoekskader mee te sturen. Zowel aan de externe media als de interne persdiensten.

Na een tweede telefoontje wil de woordvoerster wel een aantal vragen per mail beantwoorden. De vragenlijst is afgenomen via online panel www.peil.nl, “met een representatieve sample van Nederlandse mannen en vrouwen tussen 18 en 55 jaar.” 6543 mensen reageerden.

Vage antwoorden

Haar overige antwoorden zijn vaag. Op de vraag hoeveel respondenten ooit online hebben gedate, geeft de woordvoerster alleen aan hoeveel van de single respondenten nu online daten: 23%. Maar hoeveel single respondenten deden mee aan het onderzoek? En op de vraag: ‘Hoeveel procent van de respondenten is klant bij Lexa?’, wordt helemaal geen antwoord gegeven, “omdat het een beursgenoteerd bedrijf is.” De cijfers blijven vaag en nietszeggend zonder het rapport. Door gebrek aan transparantie en controleerbare informatie van Lexa moeten we andere bronnen gebruiken om de bewering te checken.

Schaarse bronnen

De zoektocht naar andere onderzoeken en onderzoekers op het gebied van online dating begint. Beide blijken schaars, vooral in Nederland. Er is nog niet veel onderzoek naar het fenomeen online dating gedaan en als het al gedaan is, dan is het vaak uitgevoerd door een online datingssite. Hetzelfde geldt voor experts.

Een onderzoek van Nederlandse bodem is uitgevoerd door het magazine Bruid & Bruidegom. Dit kwam in 2010 tot de conclusie dat 14,8 procent van de bruidsparen elkaar via internet had leren kennen. Uit een onderzoek van het CBS uit 2008 onder samenwonende paren blijkt dat acht procent elkaar via het internet heeft leren kennen. Beide cijfers zeggen helaas niets over het aantal relaties, maar ze geven een indicatie.

Amerikaans onderzoek

In de Verenigde Staten wordt er meer onderzoek gedaan naar online dating. Begin dit jaar werd een grootschalig onderzoek afgerond, waarvan de conclusies verschenen in het tijdschrift Psychological Science in the Public Interest. Van de deelnemers die hun partners tussen 2007 en 2009 ontmoetten, had 22 procent van de heteroseksuele koppels elkaar via internet leren kennen. Dit maakt internet de op een na beste manier om een partner te ontmoeten. Op één staat een ontmoeting via vrienden.

Conclusie

Als je kijkt naar Amerikaans onderzoek, dan zou de bewering van Lexa.nl kunnen kloppen. 22 procent van de Amerikaanse stelletjes had elkaar via internet leren kennen. Het is alleen lastig te zeggen in hoeverre Nederlanders en Amerikanen te vergelijken zijn op het gebied van online dating. Ook het weinige Nederlandse onderzoek wees in de richting van twintig procent, beide onderzoeken waren al iets ouder en alleen gehouden onder getrouwde en samenwonende mensen. Dus het cijfer wordt omhoog geschroefd als je mensen die niet samenwonen maar wel een relatie hebben ook meetelt.

Omdat Lexa wel reclame maakt met aantrekkelijke succespercentages, maar geen inzage geeft in de onderbouwing daarvan, zijn de twijfels bij Nieuwscheckers echter verre van verdwenen.

De journalist van nu.nl die het persbericht van Lexa bewerkte tot nieuwsbericht, heeft niet gereageerd op vragen.