Let op: Deze factcheck is uitgevoerd op basis van de beschikbare informatie op de datum van publicatie. Lees hier over onze werkwijze.

Bewering

Verschillende Nederlandse supermarkten vragen hun klanten niet te klagen over door de oorlog gestegen prijzen en Oekraïne te steunen.

Oordeel

Onwaar

Bron van de bewering

Screenshot 2022-05-06 at 16.27.33

Op Nederlandse Twitteraccounts verschenen op 9 april foto’s van supermarktschappen waarin naast prijskaartjes een rood kaartje was gestoken waarop in witte letters staat: ‘Duur? Hou je mond! Eer aan Oekraïne.’ Aan de foto’s is te zien dat ze zijn genomen in filialen van Jumbo en LIDL. Het bericht baarde in Nederland weinig opzien en het is niet opgepikt door nieuwsmedia. Alleen de site Food Personality, gespecialiseerd in nieuws over de supermarktbranche, wijdde er op 14 april een artikel aan.

De berichten over de kaartjes hadden meer succes in het buitenland. Italiaanse collega’s van Open tipten ons over dit bericht. Het is in het Engels te vinden op Twitter en Telegram. Foto’s van de Nederlandse supermarkten verschenen verder onder meer op sites en forums in Finland, Nigeria, Rusland (scroll naar beneden), Servië, Turkije en Iran.

Een aantal van deze berichten gaan ervan uit dat de kaartjes afkomstig zijn van de bedrijven zelf. Een twitteraar: ‘Dutch supermarket Jumbo virtue signalling. Red sticker reads: Expensive? Shut up. Glory to Ukraine. Next week they’ll probably start selling Azov t-shirts.’ Een Russisch bericht lokaliseert de supermarkt per abuis in Oostenrijk.

Waarom is dit onwaar?

Woordvoerders van LIDL en Jumbo lieten Nieuwscheckers weten dat de kaartjes niet geplaatst zijn namens deze bedrijven. Het is niet bekend van wie ze wel afkomstig zijn.

Conclusie

Foto’s van steunbetuigingen aan Oekraïne op schappen van LIDL en Jumbo bereikten via sociale media een publiek in andere landen in en buiten Europa. De kaartjes, met de tekst ‘Duur? Hou je mond! Eer aan Oekraïne’ zijn niet aangebracht door de bedrijven zelf.

peter-burger

Peter Burger

Coördinator Nieuwscheckers

Peter Burger is coördinator van Nieuwscheckers. Hij doet onderzoek naar journalistiek, nepnieuws, broodje-aapverhalen en andere folklore. …
Profiel-pagina