Een Macedonisch netwerk van nepnieuwssites wist de afgelopen twee jaar miljoenen Amerikanen en anderen te bereiken. Doel: geld verdienen met advertentieinkomsten. Deze week, door een onderzoek van Nieuwscheckers en LeadStories, verdween het grotendeels van het web: veertig sites, met duizenden haatzaaiende berichten over migranten en moslims. Het probleem van nepnieuws uit Macedonië is al bekend sinds 2016, toen sites uit dit land tijdens de verkiezingen Amerikanen bestookten met sensationele en verzonnen berichten over Clinton en Trump. Recente maatregelen van Facebook lijken effect te hebben, waardoor de exploitanten hun inspanningen nu ook op Twitter richten.
Nieuwscheckers en LeadStories schreven al eerder over dit netwerk, maar slaagden er nu in het bereik nauwkeuriger in kaart te brengen en de personen achter de sites te identificeren. Een van de drijvende krachten blijkt een Macedonische militair. De uitbaters en verspreiders van de berichten zijn niet de tieners uit eerdere publicaties over deze vorm van bedrog, maar Macedoniërs van middelbare leeftijd en hun familieleden en vrienden.
Afname op Facebook
De maatregelen van Facebook lijken succes te hebben: de nepnieuwsexploitanten moeten steeds meer publiceren in pogingen het weggevallen bereik te compenseren. Zij zoeken hun heil in toenemende mate op Twitter, waar ze met honderden fake accounts hun berichten promoten.
Lees het hele verhaal in Dossier Kumanovo-Connectie
1 De Kumanovo-Connectie: Macedonische spam clans verdienen aan nepnieuws over moslims en migranten
2 De cijfers: maatregelen Facebook duwen Macedonische nepnieuwsexploitanten naar Twitter
4 Met deze tools en technieken brachten we een Macedonisch nepnieuwsnetwerk in kaart