Let op: Deze factcheck is uitgevoerd op basis van de beschikbare informatie op de datum van publicatie. Lees hier over onze werkwijze.
Bewering
De kleur van een servet heeft invloed op je smaakbeleving.
Oordeel
Niet te checken
Bron van de bewering
Metronieuws publiceerde op 25 oktober een artikel met de kop ‘Kleur van servet heeft invloed op smaak van je eten’. Daarin wordt beweerd:
“Zo blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door Tork, dat de kleur van je servet invloed heeft op je smaak- en aromabeleving. De kleur zou er namelijk voor kunnen zorgen dat je eten beter smaakt. Benieuwd welke kleur welk effect heeft? Lees dan snel verder.”
En de alinea’s die daarop volgen, bevatten informatie over de kleuren servetten die invloed kunnen hebben op je eten. Zo zouden lichtblauwe servetten de smaak van gele ingrediënten beïnvloeden en ervoor zorgen dat een maaltijd minder zout smaakt. Verder:
“Koraalkleurige servetten maken gerechten extra zoet, en donkergrijze servetten zorgen ervoor dat je lichte gerechten meer waardeert. En tot slot zorgt het mosterdkleurige servet ervoor dat de versheid van groene ingrediënten wordt benadrukt, met als gevolg dat ze beter zullen smaken.”
Het bericht van Elle Eten bevat dezelfde informatie. De auteur van dat artikel linkt naar een stuk van Misset Horeca, gepubliceerd in januari van dit jaar.
Waarom is dit niet te checken?
Opvallend is dat in de afgelopen periode alleen Metronieuws, de Vlaamse website Metrotime en Elle Eten het nieuws hebben gebracht. Google levert namelijk veelal zoekresultaten op uit 2017. Toen schreef bijvoorbeeld ook de Daily Mail hierover. Uiteindelijk stuitten we op een persbericht en uitgebreide brochure uit april 2017, afkomstig van het bedrijf Tork.
Dat bedrijf blijkt gespecialiseerd in hygiëne- en reinigingsproducten voor horecabedrijven. In de brochure worden de nieuwe servetten aangeprezen die de smaakbeleving zouden beïnvloeden, inclusief een palet met kleuren die matchen bij ingrediënten. Laten de kleuren die als ‘nieuw’ worden gepresenteerd, nu net de kleuren zijn die ook in de berichten van bovengenoemde media worden beschreven: ‘aqua blue’, ‘coral’, ‘mustard’ en ‘anthracite’.
Onderzoek?
Over wetenschappelijk onderzoek wordt door Tork helemaal niets gezegd in het persbericht of in de brochure. Wel beweert Tork dat ‘kleur vaak een onderschatte factor in smaakbeleving is’. Maar waar kunnen we dat onderzoek naar kleuren van servetten van Tork, waar de media het over hebben, dan terugvinden? In ieder geval niet op hun website of elders. Pascale Wolleswinkel, verantwoordelijk voor Brand & Communication bij Tork, stuurt per mail het persbericht door dat gaat over de nieuwe servetkleuren. In de mail staat expliciet: “Wij spreken niet van een onderzoek.”
Opvallend is dus dat Metronieuws en Elle Eten anderhalf jaar na het publiceren van het persbericht over de nieuwe servetkleuren, met een nieuwsbericht komen. Daarin wordt gesproken over een ‘onderzoek van Tork’, maar dat is er helemaal niet. Omdat we benieuwd waren wat voor hen de aanleiding was voor dit ‘nieuws’, hebben we hen meer dan eens per mail benaderd. Helaas bleven reacties uit.
Kleuren en eten
In het verleden zijn er enkele wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd op het gebied van eten, smaak en kleur. Zo is er bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar de invloed van de vorm en kleur van bestek op de smaakbeleving, de impact van tafelaccessoires op de smaak van eten en de mogelijke invloed van de vorm en kleur van een bord op de smaak- en kwaliteitsbeoordelingen van desserts. Maar wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van de kleur van servetten op de smaakbeleving, lijkt er niet te zijn.
Conclusie
Hoewel ze zich beroepen op een ‘onderzoek’, hebben Metronieuws en Elle Eten nieuws gebracht dat niet op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd is. Allebei verwijzen naar onderzoek en kleuren van servetten van het bedrijf Tork. Een woordvoerder daarvan laat echter weten dat er geen onderzoek is uitgevoerd. Een dergelijk onderzoek konden we ook niet vinden in databases van wetenschappelijke literatuur: voorlopig is het verband tussen smaak en servetkleur dus ongefundeerd.
In april 2017 heeft Tork nieuwe servetkleuren gelanceerd, en de informatie uit het persbericht daarover is letterlijk overgenomen door de media. Omdat Metro en Elle Eten niet reageren op ons verzoek voor informatie, weten wij niet waarom dit voor hen opeens actueel is, en waarom zij beweren dat Tork onderzoek heeft gedaan. Metro en Elle Eten hebben kennelijk een oude reclame van Tork gerecycled.